Missie
De Baanbreker bereidt leerlingen voor op succesvolle deelname op de arbeidsmarkt en/of het vervolgonderwijs. Daarnaast bieden we leerlingen handvatten om vorm te geven aan hun zelfstandige woonsituatie, de invulling van hun vrije tijd en de wijze waarop ze actief burger kunnen zijn in onze huidige maatschappij. Waar nodig weten zij waar zij ondersteunende hulp kunnen vragen. Zo ontwikkelen de leerlingen zich tot zelfstandige mensen die een waardevolle bijdrage leveren aan de samenleving. Om dit te kunnen dienen de leerlingen een aantal algemene en praktische competenties ontwikkelen. De praktische competenties zijn passend bij de gekozen beroepsrichting. Op De Baanbreker gaan we uit van de individuele mogelijkheden en talenten van de jongere.


Visie
Op De Baanbreker staat de leerling centraal en heeft regie in zijn ontwikkeling. De leerling maakt op eigen wijze gebruik van zijn mogelijkheden om zo zelfstandig mogelijk te kunnen functioneren binnen onze samenleving. Docenten sluiten aan op de belevingswereld van de leerlingen en ondersteunen de leerlingen door betekenisvolle ervaringen te bieden. Docenten baseren hun didactisch handelen op hun pedagogische relatie met de leerlingen. Het docententeam op De Baanbreker is zelfbekwaam, heeft voldoende expertise en (her)kent de zone van naaste ontwikkeling van de leerling. Lessen worden vormgegeven vanuit onze visie op didactiek, middels de Baanbrekerles. Samenwerken met de omgeving is voor onze leerlingen van groot belang. Met betrokkenheid van ouder en school ontwikkelt de leerling zich optimaal. En met een netwerk om zich heen waarin leerervaringen in de praktijk worden gebracht. Ons motto: “Iedere leerling doorloopt de fases ontdekken, ontwikkelen en ontplooien wanneer hij/zij daar aan toe is en wordt daarbij begeleid door docenten die mogelijkheden zien en geven.” Op De Baanbreker spelen de waarden veiligheid, verantwoordelijkheid, eigenaarschap, ambitie en plezier een belangrijke rol. Vanuit onze visie werken en leren we samen als professionals, vanuit de LeerKRACHT methodiek.


Onderwijsconcept
➢ Ons onderwijs is constructief en biedt maatwerk: We onderzoeken met de leerling wat mogelijk is. We sluiten aan bij wat de leerling al kent en zoeken de zone van de naaste ontwikkeling op. Onze jongeren tellen mee en worden gezien. Daarbij is ons onderwijs is uitdagend en stelt eisen aan onze medewerkers en leerlingen. Elke jongere vindt een plek die bij hem of haar past. Wij bereiden hen voor op zelfstandig wonen, werken en/ of verdere scholing, vrije tijdsbesteding en burgerschap.
➢ Ons onderwijs is gericht op levensecht leren: We leren in en met de praktijk en door te doen. We werken intensief samen met bedrijven en met onze omgeving. Maatschappelijke vraagstukken leiden tot relevantie. Deze samenwerkingen maakt ons onderwijs betekenisvol. We zetten in op toekomstperspectief voor iedere jongere, of het nu arbeid, of vervolgonderwijs is.
➢ Ons onderwijs is vormend, waarbij we de komende jaren inzetten op meer integraal leren: We bieden een rijk aanbod / breed programma binnen de domeinen wonen, werken, burgerschap en vrije tijdsbesteding. Leerlingen leren integraal, door een samenhang van het curriculum.



Het volledige schoolplan leest u hier:
Schoolplan De Baanbreker 2024-2028